작곡가 2019

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공연명 레오시 야나첵
L.Janáček
연주자 L.Janáček
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야나첵, 레오시 Janáček, Leoš (1854~1928)
 
체코의 대표적인 작곡가 야나첵은 체코슬로바이카의 모라비아 지방에서 가난한 교원의 열째 아들로 태어났다. 어려서 집을 떠나 모라비아의 수도 부르도의 성 아우구스치노외의 수도원 성가대에서 활동했으며 그 곳의 사범학교를 고학으로 졸업했다. 이후 프라하 오르간학교와 라이프치히 음악원, 빈 음악원에서 공부했고 1881년 브르노에 오르간학교를 창설하여 약 40년간 그 학교의 교장을 역임했다. 1881~1888년 필하모니협회의 지휘자를 지냈고 1919년 신설된 프라하 음악원의 브르노 분교에서 작곡을 가르치는 등 고향 모라비아 지방에서 활약했다.
작곡가로서 명성을 얻게 된 것은 1904년의 오페라 ‘예누파’의 초연 이후이며 이후 10년간‘마크로풀로스 사건’, ‘죽은자의 집으로부터’, 오페라 ‘카탸카바노바’, ‘브로체크씨의 달 여행’, ‘브로체크씨의 15세기 여행’, 희가극 ‘교활한 새끼여우’ 등 대작을 잇달아 발표하며 창작의 절정기를 맞이한다.
많은 작곡가들이 조국의 민요를 바탕으로 한 그들만의 음악세계를 펼쳤듯이 야나첵의 작품 또한 모라비아 민요의 폭넓은 연구를 바탕으로 하고 있는데 그의 이러한 민요 연구는 단순히 이국적 인상을 주는 장식으로서가 아닌 서유럽 음악과의 상호 발전을 통해 독창성을 획득했다. 그의 음악에는 5음 음계 사용과 더불어 인상주의와 스메타나, 드보르작 등의 영향도 느껴진다. 이와 함께 들었을 때 쉽게 박자를 구분하기 힘든 미묘한 리듬이 사용되어 작품은 매우 신비스러운 느낌마저 주는데 이 역시 모라비아 민요에서 나타나는 잦은 변박의 한 형태라고 볼 수 있다.
야나첵은 오페라에 특별한 재능을 보였는데 그의 9개의 오페라는 극적 효과를 높이기 위해 음악을 매우 기교적으로 사용하고 있으며 주요 작품으로 ‘카탸카바노바’, ‘브로체크씨의 달 여행’, ‘브로체크씨의 15세기 여행’, ‘죽음의 집에서’ 등이 있다. 또한 그는 종교작품과 독주곡, 실내악을 포함하여 거의 모든 영역에 걸쳐 자신의 음악색깔을 담아냈다.
주요작품으로 바이올린 소나타 제 3번, 목관 6중주 ‘청춘’, 현악 4중주, 성악곡 ‘비밀편지’, 연가곡 ‘사라진 사람의 일기’ 등이 있으며 모국어의 억양을 살려 슬라브어로 쓰여진 ‘글라골 미사’와 관현악곡 ‘타라스불리바’, ‘심포니에타’는 무척 유명하다.
야나첵은 그의 작곡활동에 19세기의 많은 리얼리즘 문학을 토대로 하고 있어 '모라비아의 무소르그스키'라는 별명을 얻기도 했으며 독특한 음색과 조바꿈, 리듬 등 거의 모든 음악요소에서 그만의 독창성을 발휘해 독특한 음악을 남긴 작곡가이다.
 
Janáček, a major Czech composer, was born in Moravia, as the tenth child of a poor schoolteacher. He left home at a young age and participated in a choir of Abbey of St. Thomas in Brno, the capital of Moravia. He graduated as a self-supporting student. He then continued his studies at the Prague Organ School, the Leipzig Conservatory, and the Vienna Conservatory. In 1881, he founded an organ school in Brno and was its director for 40 years. From 1881 to 1888, he was a conductor for the Philharmonic Society. He worked in his hometown Moravia, including teaching composition at the newly built Prague Conservatory in Brno.
He rose to fame as a composer following the premiere of his opera “Jenufa” in 1904.
Within the next 10 years, he reached the height of his creative activities after presenting masterpieces such as “The Makropoulos Affair”, “From the House of the Dead”, “Katya Kabanova”, “Mr. Brouček’s Excursion to the Moon”, “Mr. Brouček’s Excursion to the 15th Century”, and “The Cunning Little Vixen”.
Several composers created their own realm of music based on their native countries’ folk songs. Likewise, Janacek’s works also was based on his widened researches on Moravian folklores. These researches achieved originality through the mutual development between the songs and the music of Western Europe, rather than just through the decoration of exotic sounding melodies. His music reveals pentatonic scale, impressionism, and the influences of Smetana and Dvorak. The subtle rhythms, where the meters are not easily recognizable, provide the work a sense of mystery. That style is an example of frequent meter changes that are often present in Moravian folk songs.
Janáček showed his special talent in operas. His operas use music for technical purposes to increase the dramatic effect. His major works are “Katya Kabanova”, “Mr. Brouček’s Excursion to the Moon”, “Mr. Brouček’s Excursion to the 15th Century”, and “From the House of the Dead”. Additionally, he incorporated his own musical color in almost every genre including religious works, solo pieces, and chamber music compositions.
His other major works are “Violin Sonata No.3”, “Youth”(a wind sextet), a string quartet, “A Secret Letter”(vocal), and “The Diary of One Who Disappeared”(a song cycle). Along with his orchestral works “Taras Bulba” and “Sinfonietta”, his “Glagolitic Mass”, which gave life to the intonation of the native language and was written in the Slavic language, is extremely well known.
Janáček’s compositional activities were often based on several 19th century literatures on realism. Critics thus lauded him “The Mussorgsky of Moravia”. He developed unique styles with his originalities in virtually all elements, such as musical colors, modulation, and rhythm.





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